Wskazania Administratora Apostolskiego Diecezji Åšwidnickiej
dla duchowieństwa i wiernych Diecezji Świdnickiej
odnośnie do czynności liturgicznych i duszpasterskich
w dniach epidemii na Wielki Tydzień 2020
Åšwidnica, dnia 3 kwietnia 2020 r.
L. dz. 276/2020
I. Przypomnienie obowiązujących wskazań
- W mocy pozostają wszystkie zarządzenia poprzedniego Dekretu z dn. 26 marca br., gdy idzie o ogólne normy dyscypliny sakramentów, chyba że wyraźnie zaznaczono co innego.
II. Zalecenia uzupełniające poprzednie wskazania
- Msze dla zamawiajÄ…cych intencje
- W trwającym okresie ograniczeń związanych z epidemią, jeśli wcześniej przewidziano Mszę św. koncelebrowaną w kilku intencjach, można dla dobra wiernych zamawiających Mszę rozdzielić te intencje i sprawować je w obecności ofiarodawców w ustalonych z nimi porach. Dotyczy to Mszy Wielkiego Tygodnia do Wielkiej Środy włącznie, a także Mszy Okresu Wielkanocnego od Niedzieli Zmartwychwstania.
- Prostota celebracji
- W celebracjach z małą ilością wiernych często sam kapłan jest jedyną osobą zdolną prowadzić śpiew. Dlatego w tych momentach liturgii, kiedy byłoby to dla niego utrudnieniem, należy raczej zachować milczenie (np. w czasie przygotowania darów lub rozdawania Komunii św.), zgodnie z zasadą, że lepiej jest całkiem opuścić śpiew, niż wykonać go niewłaściwie. Zamiast śpiewu na Komunię można odczytać antyfonę z Mszału.
- Wymogi szczególnej ostrożności sanitarnej
- Ze względu na restrykcje sanitarne zalecam, aby wszelkie pocałunki liturgiczne opuścić zastępując je gestem skłonu: ucałowanie ołtarza, księgi, a także wszystkie pocałunki liturgiczne w starszej formie rytu rzymskiego. Nie dotyczy to ucałowania Krzyża w Wielki Piątek przez celebransa, którego można dokonać, pod warunkiem zadbania o bezpieczeństwo sanitarne w tej kwestii (jak wykluczenie dotykania rękami przez inne osoby).
- Z tego samego względu zalecam, aby powstrzymać się w tym czasie zaostrzonych rygorów od wykonywania ręką znaku krzyża na ustach podczas przygotowania do słuchania Ewangelii.
- Podobnie usilnie proszę, aby w tym czasie zawsze przed samym rozpoczęciem rozdawania Komunii św. i po zakończeniu rozdawania Komunii szafarze dokładnie obmyli ręce dla bezpieczeństwa swojego i obecnych, a także dla zbudowania wiernych swoim przykładem.
- Dopóki zgodnie z wytycznymi władz cywilnych twa zakaz indywidualnego przemieszczania się osób niepełnoletnich, zarządzam, że osoby małoletnie mogą brać udział w asyście tylko w obecności przynajmniej jednego z rodziców (lub pełnoletniego opiekuna).
- Przypominam, że również podczas celebracji należy przestrzegać obowiązujących przepisów co do zachowywania odległości między osobami przebywającymi w tym samym pomieszczeniu (a więc i kościele), dotyczy to także koncelebransów i członków asysty.
- Roztropność duszpasterska w publicznych wypowiedziach
- Dla zachowania właściwej liczby uczestników liturgii i uszanowania zaleceń służb sanitarnych zlecam Księżom Proboszczom zadanie dopilnowania, aby w czasie nabożeństw żadną miarą nie przekroczyć wskazanych limitów, a tym samym narazić swoje wspólnoty na restrykcje. Zaznaczam, że nie mamy do czynienia z prześladowaniem Kościoła, kiedy to chwalebne jest trwanie przy zgromadzeniach liturgicznych jako świadectwo wiary, ale w sposób oczywisty z odpowiedzialnym współdziałaniem Pasterzy wraz z władzami cywilnymi na rzecz ocalenia jak największej liczby wiernych przed katastrofą epidemii.
III. Msza Krzyżma
- Podczas publikacji poprzedniego Dekretu przez przeoczenie znalazł się punkt 33 odnoszącego się do Mszy Krzyżma, informującego o przeniesieniu tej Mszy na czas późniejszy. Msza Krzyżma z poświęceniem olejów odbędzie się w Katedrze Świdnickiej w Wielki Czwartek o godz. 10.00 z udziałem imiennie wyznaczonych kapłanów i wiernych. Obecni kapłani w imieniu całego duchowieństwa odnowią przyrzeczenia kapłańskie. Wszystkich kapłanów i wiernych Diecezjan zapraszam do łączności przez media. Po ustaniu ograniczeń związanych ze zgromadzeniami planowane jest wspólne odnowienie przyrzeczeń kapłańskich.
- Oleje święte będzie można odebrać po zakończeniu pandemii w Katedrze. Do tego czasu należy używać starych olejów, pamiętając, że w razie konieczności każdy kapłan może poświęcić olej chorych, jednak tylko w czasie sprawowania sakramentu (Obrzędy chorych, nr 21b). W szczególnych przypadkach należy kontaktować się z duszpasterstwem katedralnym telefonicznie.
IV. ÅšwiÄ™te Triduum Paschalne – wskazania ogólne
- Kiedy w niniejszym dokumencie mowa o celebracjach Triduum Paschalnego, chodzi o Mszę Wieczerzy Pańskiej, Liturgię Męki Pańskiej i Wigilię Paschalną, a nie o Msze święte sprawowane w dzień w Niedzielę Zmartwychwstania, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej.
- Ze względu na całkowicie wyjątkowy charakter corocznych świętych obrzędów, w jednym kościele można sprawować poszczególne celebracje Triduum Paschalnego tylko jeden raz, nawet jeśli posługuje tam więcej kapłanów. Dla wiernych, którzy nie mogą być obecni, zalecam łączenie się drogą transmisji.
- Zasadniczo celebracje Triduum Paschalnego należy sprawować w kościele parafialnym, ale jeśli racje duszpasterskie za tym przemawiają, zezwalam na celebrację także w innym kościele lub kaplicy publicznej.
- Przypominam, że uczestnictwo w celebracjach Triduum Paschalnego zgodnie z tradycją Kościoła jest świątecznym prawem i przywilejem wiernych, a nie obowiązkiem, a zatem nieobecność na tych celebracjach nie wiąże się z popełnieniem grzechu i nie potrzeba w tej kwestii dyspensy.
- Zgodnie z zarzÄ…dzeniem Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z dnia 25 marca 2020 r., „In tempore Covid-19 (II)” i z NotÄ… wyjaÅ›niajÄ…cÄ… z 26 marca 2020 r., zezwalam wspólnotom seminaryjnym oraz zakonnym i kapÅ‚aÅ„skim na celebracje Triduum Paschalnego we wÅ‚asnych kaplicach, z zastrzeżeniem, że nie mogÄ… w nich uczestniczyć osoby z zewnÄ…trz (nie liczÄ…c celebransa w żeÅ„skich wspólnotach zakonnych). JeÅ›li warunki na to pozwalajÄ…, a celebrans nie przychodzi z zewnÄ…trz, w tych wspólnotach może odbyć siÄ™ peÅ‚niejsza liturgia, ponieważ obostrzenia co do liczby uczestników, dystansu miÄ™dzy osobami i inne nie dotyczÄ… mieszkaÅ„ców jednego domu.
- Przypominam, że w Wielki Czwartek i Wielki Piątek Komunię św. poza główną celebracją można zanosić jedynie chorym i umierającym, natomiast w Wielką Sobotę wyłącznie umierającym. Od tej zasady Stolica Apostolska nie udzieliła wyjątków.
V. Wielki Czwartek
- Wyjątkowo w tym dniu, gdy nie ma możliwości koncelebracji lub występują inne uzasadnione przeszkody, udzielam wszystkim kapłanom prawa do sprawowania Mszy św. bez udziału ludu.
- Podczas przygotowania i sprawowania Mszy Wieczerzy Pańskiej należy uwzględnić następujące wskazania:
- Zgodnie z przyjÄ™tÄ… w tym roku zasadÄ…, nie przygotowuje siÄ™ ozdobnej kaplicy adoracji, czyli tzw. „ciemnicy”.
- Należy przygotować mniejszą ilość komunikantów do Komunii wiernych niż zwykle, ale w takiej ilości, aby wystarczyły także na Wielki Piątek, oraz dla chorych i umierających.
- Należy przygotować jak zwykle dodatkowo dużą hostię, która po konsekracji będzie wystawiona w monstrancji w Wielki Piątek.
- Msza Wieczerzy Pańskiej ma następujący przebieg:
- JeÅ›li na rozpoczÄ™cie liturgii nie Å›piewa siÄ™ pieÅ›ni, należy odczytać antyfonÄ™ na wejÅ›cie (s. 126), a po znaku krzyża i akcie pokuty odmawia siÄ™ hymn „ChwaÅ‚a”.
- W czasie hymnu „ChwaÅ‚a” w tym roku można pominąć tradycyjne użycie dzwonków.
- Po homilii omija się obrzęd umywania nóg, nie odmawia się Wierzę, ale następuje modlitwa powszechna, w której wypada modlić się szczególnie za świat ogarnięty epidemią.
- Dalej sprawuje się Eucharystię jak zwykle; zalecana jest 1 Modlitwa eucharystyczna z tekstami własnymi (s. 129-130).
- Gdy podczas Komunii nie wykonuje się śpiewu, przewodniczący po przyjęciu Komunii, wypowiada słowa antyfony na Komunię (s. 131).
- Gdy Msza jest koncelebrowana, spożywanie z kielicha i puryfikację należy pozostawić głównemu celebransowi. Komunia święta powinna przebiegać w ten sposób, że najpierw koncelebransi spożywają Ciało Pańskie przez zanurzenie w Krwi Pańskiej, a dopiero po nich główny celebrans spożywa Krew Pańską z kielicha i puryfikuje naczynia liturgiczne.
- Po obrzędzie Komunii Najświętszy Sakrament (wraz z Hostią konsekrowaną do wystawienia na W. Piątek) przenosi się do tabernakulum.
- Po puryfikacji naczyń (która należy do osoby spożywającej z kielicha) odmawia się Modlitwę po Komunii, która kończy liturgię.
- Zgodnie z przyjÄ™tÄ… w tym roku zasadÄ…, nie udziela siÄ™ koÅ„cowego bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa i nie mówi „Idźcie w pokoju Chrystusa”.
- Po oddaniu czci oÅ‚tarzowi przez ukÅ‚on wypada w postawie klÄ™czÄ…cej przed tabernakulum z N. Sakramentem odÅ›piewać hymn „SÅ‚aw jÄ™zyku tajemnicÄ™” wraz z dwiema ostatnimi zwrotkami („Przed tak wielkim”), co jest opatrzone Å‚askÄ… odpustu zupeÅ‚nego w tym dniu.
- Należy także przed udaniem się do zakrystii odśpiewać Suplikacje.
- Następnie w milczeniu udaje się do zakrystii.
- Zgodnie z rubrykami Mszału Rzymskiego po zakończeniu celebracji ołtarz należy obnażyć.
- W celu umożliwienia poszczególnym wiernym indywidualnej modlitwy można podtrzymać zwyczaj wieczornej wielkoczwartkowej adoracji Najświętszego Sakramentu w tabernakulum, z zachowaniem obowiązujących limitów.
VI. Wielki PiÄ…tek
- Zachęcam, by szczególnie w kapłańskim gronie, celebrować rano Jutrznię z Godziną Czytań, tzw. Ciemną jutrznię. Zapraszam wszystkich kapłanów i wiernych do łączenia się duchowo i przez Internet z Jutrznią pod przewodnictwem biskupa sprawowaną w katedrze o godz. 8.00.
- W przygotowaniu Liturgii Męki Pańskiej należy uwzględnić następujące wskazania:
- Zachęcam do podtrzymania chwalebnej tradycji urządzania Grobu Pańskiego, jednak można w tym roku zrezygnować z okazałej dekoracji.
- Należy bardziej wyeksponować i oświetlić monstrancję niż figurę Chrystusa leżącego w grobie.
- Przypominam, że doroczna zbiórka ofiar na Boży Grób w Jerozolimie została przeniesiona na niedzielę 13 września.
- Liturgię Męki Pańskiej sprawuje się jak zwykle według schematu podanego w Mszale rzymskim (s. 133-147), uwzględniając następujące rozporządzenia:
- Modlitwa powszechna ma być opatrzona specjalnym wezwaniem za udręczonych z powodu epidemii; po wezwaniu 9 należy dołączyć wezwanie wraz z własną modlitwą końcową (podane w załączniku).
- Zalecana jest pierwsza forma wniesienia krzyża i odsłonięcie ramion krzyża w prezbiterium.
- Podczas adoracji krzyża tylko przewodniczący może dokonać oddania czci przez pocałunek. Pozostali adorują krzyż przez podejście i przyklęknięcie lub skłon, z zachowaniem odpowiedniej odległości między uczestnikami. Należy pouczyć wiernych, by nie całowali krzyża.
- Jeśli celebracja jest transmitowana, to z myślą o osobach łączących się z domów, celebrans na zakończenie adoracji podnosi krzyż i tak go trzyma przez pewien czas w milczeniu, aby wierni mogli oddać duchowo cześć krzyżowi.
- Podczas obrzÄ™du Komunii przewodniczÄ…cy liturgii sam spożywa CiaÅ‚o PaÅ„skie, a pozostaÅ‚ym kapÅ‚anom (i diakonowi) udziela przez podanie do ust lub na rÄ™kÄ™, uprzednio obmywszy dÅ‚onie. Podczas Komunii ÅšwiÄ™tej, jeÅ›li sÄ… osoby mogÄ…ce Å›piewać bez pomocy przewodniczÄ…cego, można wykonać odpowiedni krótki Å›piew, ponieważ MszaÅ‚ nie przewiduje antyfony na KomuniÄ™ (np. „Witam CiÄ™, witam”).
- Jeśli jest Grób Pański, po rozdzieleniu Komunii i schowaniu naczyń z konsekrowanymi komunikantami do tabernakulum, przenosi się Najświętszy Sakrament w monstrancji do kaplicy Grobu Pańskiego bez uroczystej procesji, a potem odmawia odpowiednią modlitwę i powraca do zakrystii w milczeniu.
- Należy pozostawić krzyż i świece w prezbiterium, aby wierni mogli adorować krzyż z właściwej odległości. Zakazuje się adoracji przez ucałowanie i dotykanie.
- Jeśli jest kaplica Grobu Pańskiego, zachęcam do adoracji indywidualnej, z zachowaniem obowiązujących przepisów.
VII. Wielka Sobota
- Zachęcam, by szczególnie w kapłańskim gronie, celebrować rano Jutrznię z Godziną Czytań, tzw. Ciemną jutrznię. Zapraszam wszystkich kapłanów i wiernych do łączenia się duchowo i przez Internet z Jutrznią pod przewodnictwem biskupa sprawowaną w katedrze o godz. 8.00.
- W tym roku nie organizuje się tradycyjnego błogosławieństwa pokarmów w kościołach i w kaplicach oraz innych miejscach. Należy natomiast poinformować wiernych o błogosławieństwie pokarmów w niedzielny poranek, zgodnie z obrzędem załączonym do niniejszego dokumentu.
- Zachęcam kapłanów w tym dniu do umożliwienia wiernym adoracji Najświętszego Sakramentu w tzw. Grobie Pańskim, zgodnie z zasadami dotyczącymi limitu osób w kościołach. Tego dnia istotnie Kościół w milczeniu trwa przy Chrystusie leżącym w grobie.
VIII. Wigilia Paschalna
- W przygotowaniu Wigilii Paschalnej należy uwzględnić następujące ograniczenia:
- Liturgia zaczyna się wewnątrz kościoła.
- Nie przygotowuje się ogniska, zamiast niego będzie użyta zwykła świeca (inna od paschału).
- Można pominąć stosowanie kadzidła.
- Nie przygotowuje się wody do poświęcenia ani kropidła.
- Można pominąć procesję rezurekcyjną.
- Liturgię Wigilii Paschalnej sprawuje się według schematu podanego w Mszale rzymskim (s. 150-181), zachowując następujące obrzędy:
- Celebrans, koncelebransi i usługujący udają się w procesji do ołtarza (s. 153, nr 13).
- PrzewodniczÄ…cy wprowadza do celebracji (s. 151), poÅ›wiÄ™ca ogieÅ„ (zamiast ogniska stosuje siÄ™ zwykÅ‚Ä… Å›wiecÄ™) i przygotowuje paschaÅ‚ (s. 152-153: Chrystus wczoraj i dziÅ›…), a nastÄ™pnie zapala paschaÅ‚ (od Å›wiecy) mówiÄ…c gÅ‚oÅ›no: Niech Å›wiatÅ‚o Chrystusa chwalebnie zmartwychwstaÅ‚ego … (s. 153).
- NastÄ™pnie stojÄ…c w miejscu trzykrotnie unosi siÄ™ paschaÅ‚ za każdym razem Å›piewajÄ…c „ÅšwiatÅ‚o Chrystusa”. NastÄ™pujÄ… kolejne obrzÄ™dy zgodnie z MszaÅ‚em: Å›piew OrÄ™dzia wielkanocnego, komentarz (s. 167) i liturgia sÅ‚owa Bożego; po odczytaniu ostatniego fragmentu Starego Testamentu odmawia siÄ™ hymn ChwaÅ‚a i tekst kolekty (w czasie ChwaÅ‚a nie trzeba używać dzwonków) oraz kolejne elementy liturgii sÅ‚owa.
- Liturgię chrzcielną rozpoczyna od razu obrzęd odnowienia przyrzeczeń chrzcielnych z zapalonymi świecami (s. 178). Opuszcza się Litanię do Świętych, modlitwę błogosławieństwa wody chrzcielnej, i inne modlitwy oraz pokropienie.
- Odmawia siÄ™ modlitwÄ™ powszechnÄ….
- LiturgiÄ™ eucharystycznÄ… sprawuje siÄ™ jak zwykle.
- Gdy Msza jest koncelebrowana, spożywanie z kielicha i puryfikację należy pozostawić głównemu celebransowi. Komunia święta powinna przebiegać w ten sposób, że najpierw koncelebransi spożywają Ciało Pańskie przez zanurzenie w Krwi Pańskiej, a dopiero po nich główny celebrans spożywa Krew Pańską z kielicha i puryfikuje naczynia liturgiczne.
- Po Modlitwie po Komunii może odbyć się skromna procesja rezurekcyjna wewnątrz kościoła pod warunkiem przestrzegania przepisów i ograniczeń dotyczących ilości wiernych. W czasie procesji mogą bić dzwony oznajmiające światu Zmartwychwstanie Pańskie i dodające otuchy wiernym pozostającym w domach.
- Jeśli nie ma procesji rezurekcyjnej, na zakończenie udziela się błogosławieństwa (można skorzystać z formy uroczystej, s. 384*).
- Przed powrotem do zakrystii śpiewa się wielkanocną antyfonę do Najświętszej Maryi Panny, następnie zaleca się dodać Suplikacje.
IX. Niedziela Zmartwychwstania
- W Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego przed pierwszą Mszą poranną może odbyć się skromna procesja rezurekcyjna wewnątrz kościoła, z zachowaniem przepisów Mszału i pod warunkiem przestrzegania przepisów i ograniczeń dotyczących ilości wiernych. W czasie procesji mogą bić dzwony oznajmiające światu Zmartwychwstanie Pańskie i dodające otuchy wiernym pozostającym w domach.
- Wiernych zachęcam do porannej modlitwy z obrzędem błogosławieństwa pokarmów na stół wielkanocny, zgodnie z wzorem podanym w załączniku.
***
Załączniki:
- Wezwanie modlitwy powszechnej w Wielki PiÄ…tek (zatwierdzone przez KongregacjÄ™ ds. Kultu Bożego). pdf   Â
- ObrzÄ™d bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa pokarmów w poranek wielkanocny. pdfÂ
+ Ignacy Dec
Administrator Apostolski Diecezji Åšwidnickiej
Ks. dr Stanisław Chomiak
Kanclerz Kurii